Lagere prijzen en bonussen voor werknemers
De omzet van Ikea kwam in 2014 uit op 28,7 miljard euro, 5,9 procent meer dan in 2013. De grootste groei kwam er in China en Noord-Amerika, maar Ikea duidt er op dat ook de Europese markten weer in opmars zijn.
De nettowinst was met 3,3 miljard euro ‘slechts’ ongeveer even hoog als een jaar eerder, doordat de prijzen bij Ikea met gemiddeld één procent daalden en Ikea in 2014 ook 98 miljoen meer uitgaf aan bonussen voor zijn werknemers. Daarnaast werd nog eens 200 miljoen euro geïnvesteerd in het loyaliteitsprogramma voor de medewerkers van Ikea en 100 miljoen werd gedoneerd aan goede doelen.
Het Zweedse bedrijf heeft als doel om tegen 2020 een omzet van 50 miljard euro te hebben. Dat wil het doen met het openen van nieuwe filialen en het uitbreiden van zijn online activiteiten. Vorig jaar opende het alvast een eerste winkel in Kroatië. Momenteel heeft Ikea 315 winkels in 27 landen, goed voor 716 miljoen bezoekers.