Picnic heeft het afgelopen jaar zijn omzet met 40% zien groeien naar 1,25 miljard euro. Dat moet nog beter kunnen, vinden de Amsterdammers, en dus komt er verdere expansie in Duitsland en Frankrijk. Daarvoor haalde de onlinesupermarkt 355 miljoen euro aan groeikapitaal op bij bestaande aandeelhouders.
Investeren in robotisering
Na een sterk 2023 verwacht Picnic dat de forse groei ook de komende jaren doorzet. In Nederland weet de onlinesupermarkt steeds meer gezinnen te overtuigen in al geopende steden, in Frankrijk en Duitsland komt de groei van nieuwe steden. Hamburg is de snelst groeiende stad: de omzet bedroeg er na zes maanden al 40 miljoen euro.
“We pakken het in Duitsland en Frankrijk net zo aan als een paar jaar geleden in Nederland”, zegt medeoprichter Joris Beckers in een persbericht. “We bouwen distributiecentra en openen hubs in steden als Hamburg, Berlijn en Parijs. Wijk voor wijk rollen we vervolgens de bezorging van boodschappen uit. In vergelijking met Nederland in de eerste jaren, groeien we in Duitsland en Frankrijk zelfs nog harder. Daarnaast zorgen de investeringen in robotisering voor verdere verbetering van de winstgevendheid en versterking van onze unieke marktpositie.” Er komt onder andere een gerobotiseerd fulfilmentcenter in Oberhausen.
Langetermijnstrategie
Voor die investeringen haalde Picnic in december nog 355 miljoen euro aan bijkomend groeikapitaal op. Alle aandeelhouders financierden mee: Edeka, de Bill & Melinda Gates Foundation Trust en verschillende bekende Nederlandse familiebedrijven. “Dit is een volgende stap in onze langetermijnstrategie die we samen met onze aandeelhouders zetten. De sterke groei in combinatie met onderliggende winstgevendheid in volwassen gebieden geeft veel vertrouwen in de toekomst.”
In 2022 leed Picnic bijna 209 miljoen verlies op een omzet van 918,3 miljoen euro, een gevolg van hoge investeringen bij een licht dalende vraag. Het verlies over 2023 zou “relatief verbeterd” zijn, zegt topman Michiel Muller aan het FD. In volwassen markten, waar de websupermarkt al meer dan twee jaar actief is en gerobotiseerde distributiecentra heeft, zijn de activiteiten winstgevend. “De oplossing van de puzzel is er, je moet alleen een beetje geduld hebben.”