Kosten besparen
Aangezien de omzet van Noord-Amerika goed is voor ongeveer de helft van de wereldwijde verkoop, zijn de behaalde resultaten erg belangrijk voor Coca-Cola. De voorgaande drie kwartalen was op die thuismarkt enkel sprake van een daling of een status quo, nu steeg de omzet met 2 procent naar 5,37 miljard dollar (meer dan vijf miljard euro). De stijging in omzet kwam er vooral omwille van een prijsstijging van gemiddeld vier procent.
De totale omzet daalde dan wel met 1,5 procent naar 10,9 miljard dollar (9,6 miljard euro), toch was dat beter dan door analisten verwacht werd. Ook de winst was met 44 cent per aandeel hoger dan de verwachte 42 cent per aandeel.
Die goede resultaten zijn te danken aan de inspanning van CEO Muhtar Kent, die de kosten probeert te verlagen en inzet op de verkoop van dranken in de duurdere segmenten. Hij wil de jaarlijkse kosten met maar liefst 3 miljard dollar (2,65 miljard euro) terugdringen, om zo de tragere groei tegen te gaan.