Over de afgelopen twee jaar zijn de prijzen van merkproducten het sterkst gestegen bij Colruyt, en het minst bij Delhaize. Bij Carrefour werden de huismerken fors duurder, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking.
Delhaize gebruikt prijswapen
In de periode tussen januari 2022 en januari 2024 zijn de prijzen bij Colruyt gemiddeld gestegen met 30%. Bij Carrefour stegen ze met 24,7% en bij Delhaize met 22%. Dat blijkt uit een analyse van de app PingPrice, die de prijsevolutie van vijftig bekende merken vergeleek over de afgelopen twee jaar bij de drie grootste Belgische foodretailers.
Merkproducten werden overal duurder, maar telkens net iets meer bij Colruyt. De marktleider blijft wel de goedkoopste, maar de prijsverschillen zijn iets kleiner geworden, zegt Christophe Echement, de CEO van PingPrice, aan La DH. Die vaststelling is in lijn met de financiële resultaten die de retailer in september publiceerde: Colruyt kon naar eigen zeggen in 2023 de prijsverhogingen vlotter doorrekenen.
Opmerkelijk is, dat de prijzen bij Delhaize in 2022 nog stegen met 22,5% terwijl ze in 2023 stabiel bleven of zelfs licht daalden. Het lijkt er dus op dat Delhaize prijsverlagingen inzet als wapen om klanten terug te winnen na de heisa rond het toekomstplan dat de retailer begin 2023 aankondigde.
“Retailers verdedigen hun marges”
Op merkniveau heeft Campina de sterkste prijsstijging gekend, gevolgd door Vandemoortele, Materne, Hak en LU. Slechts één merk werd in de onderzochte periode goedkoper: Royco daalde bij Delhaize met 5,46%.
Maar niet alleen merkproducten werden fors duurder, het geldt ook voor de huismerken. Bij Carrefour werden die gemiddeld 21,3% duurder, tegenover 17,98% bij Colruyt en 13,57% bij Delhaize. De eersteprijsmerken stegen nog meer in prijs: Simpl (Carrefour) ging 27,63% hoger, 365 van Delhaize steeg 23,71% en Everyday van Colruyt beperkte de stijging tot 18,03%.
De categorieën frituurolie, diepvries, bloem, zuivel en pasta kenden de sterkste prijsverhogingen. Voor olie en zuivel was er in 2023 wel een lichte daling, maar die blijft volgens Echement erg beperkt vergeleken met de enorme stijgingen van de afgelopen twee jaar. De onderzoeker plaatst ook een kritische kanttekening bij de recente prijsconflicten in de sector: retailers profileren zich met die boycotacties als verdedigers van lage prijzen maar verdedigen vooral hun eigen marges, zegt hij.