Dieet-ontbijtgranen zijn ‘passé’
Kellogg voorzag eerder een omzetgroei van gemiddeld 3 tot 4 procent op de lange termijn, maar het spreekt nu van 1 tot 2 procent. Vorig jaar daalde de omzet nog met 2 procent, terwijl Kellogg verwacht dat er dit jaar een status quo zal zijn.
Vooral in de Verenigde Staten heeft het bedrijf het bijzonder moeilijk. De vergelijkbare omzet bij ontbijtgranen daalde er met 7,7 procent en ook de snacksafdeling zag een terugval van 3,1 procent. Volgens het bedrijf richten te veel producten zich nog op gewichtsverlies, terwijl die trend voorbij is. Daarom gaan een aantal producten zich heroriënteren naar andere markten.
In het vierde kwartaal steeg de netto-omzet lichtjes met 0,3 procent naar 3,51 miljard dollar (3,1 miljard euro), maar het bedrijf maakte wel een verlies van 293 miljoen dollar (250 miljoen euro). Die was wel voor een groot deel te wijten aan aanpassingen aan het pensioenplan voor de werknemers. Een jaar eerder was dat nog een winst van 818 miljoen dollar (720 miljoen euro).