Nederlandse tuincentra hebben afgelopen jaar de omzet vrijwel op peil kunnen houden. In totaal zette de branche 4,1 miljard euro om, wat op hetzelfde niveau ligt als in de recordjaren 2008 en 2009. De sector denkt als één van de weinige sectoren in de non-food-detailhandel juist profijt te hebben van de crisis.
‘Door de onzekerheid
rondom de economie zien we juist dat er veel meer planten worden verkocht.
In plaats van eropuit te trekken, gingen mensen weer de tuin in. Maar ook
een groeiend bewustzijn van duurzaamheid speelt daarbij een rol. Mensen
staan meer stil bij de ‘waarde van groen’ en herontdekken dat ze dat ook in
hun eigen tuin kunnen ervaren’, zegt adjunct-directeur Brenda Horstra van Tuinbranche Nederland in De Telegraaf.
De branche heeft wel problemen om het marktaandeel vast te houden bij consumenten onder de dertig jaar. Die nemen liever planten mee bij de bouwmarkt. Die laatste sector verdedigt zich tegen het verwijt een mindere kwaliteit planten te verkopen. Laurens Miedema van Intergamma: ‘nze leveranciers zijn voor het
overgrote deel dezelfde kwekers, het zijn dezelfde plantjes. Dat
kwaliteitsargument is niets anders dan een marketingpraatje.’