Brico staat (helaas) nog geen stap dichter bij een overname, zegt CEO Patrick Vandenbogaerde. Wel gaat de doe-het-zelfgroep een samenwerking aan met Leroy Merlin voor “goedkopere en betere” huismerken.
“Niemand deed ooit een bod”
Dat Brico in de etalage staat, is oud nieuws, reageert Vandenbogaerde tegenover de RetailDetail-redactie op geruchten over een naderende verkoop. Brico-eigenaar Maxeda is zelf eigendom van investeringsfondsen (AlpInvest, Ardian, GoldenTree en KKR) en het is nu eenmaal eigen aan ‘private equity’ om na enkele jaren weer uit te stappen, aldus de topman. Doe-het-zelfketens Brico en Praxis staan zelfs al sinds 2009 te koop, maar “niemand deed ooit een bod, geen één”, legt Vandenbogaerde uit.
Waar de geruchten dan nu vandaan komen? Vorig jaar knoopte Maxeda gesprekken aan met buitenlandse sectorgenoten Castorama en Leroy Merlin om samen huismerken in te kopen. Uiteindelijk werd een inkoopovereenkomst gesloten met Leroy Merlin, waardoor huismerken van de Franse keten sinds september 2023 in de winkels van Brico en Praxis te vinden zijn.
“Je zal die producten niet vinden onder de naam Leroy Merlin, maar onder andere Dexter. Op de verpakking zal je de naam Adeo terugvinden, dat is de inkooporganisatie van Leroy Merlin. Per wereld – van sanitair over tuin tot decoratie – is er een ander huismerk”, legt Vandenbogaerde uit.
Op zoek naar koopjes
Voor de lancering zijn “zeer veel inkopers” bij Brico over de vloer gekomen, terwijl omgekeerd ook Maxeda-medewerkers onder andere het nieuwste winkelconcept in Rosny-sous-Bois bezochten. “Zo zijn de geruchten wellicht ontstaan.”
De samenwerking zal vast nog uitbreiden, want “het is een win-win voor beide partijen”. Vandenbogaerde: “Mensen zoeken naar koopjes – kijk maar naar het succes van Action – en nu kunnen we producten aanbieden die zowel kwalitatief als goedkoper zijn. Bij Leroy Merlin hebben ze 37 mensen voor de inkoop van een categorie, bij ons twee. Die knowhow en schaalgrootte, daar kunnen wij maar van profiteren.”
Van een overname is evenwel geen sprake: “Brico is jammer genoeg nog niet verkocht”. En zelfs als dat het geval zou zijn, wil Vandenbogaerde zeker niet franchiseren – een bezorgdheid van de vakbonden. “Ook in het buitenland, zoals bij Hornbach en Castorama, zie je dat de combinatie met eigen winkels het winnend model is.” Brico telt vandaag 152 winkels in België en Luxemburg, waarvan 81 zelfstandig.