Japan is een van de meest mature markten ter wereld, en is daarom een bijzonder interessante spiegel voor het Westen. Hoe gaat Aeon, een van de oudste warenhuisgroepen van Japan, om met de vergrijzing en de veranderende markt?
Nog uitdagender
Voor warenhuizen overal – van Macy’s in de Verenigde Staten tot Galeria en Inno in Europa – zijn het behoorlijk uitdagende tijden. Hoe moet het dan zijn voor warenhuizen in Japan, waar de vergrijzing, economische onzekerheid, digitalisering en disruptie al veel langer en harder druk zetten op de markt? Wat doet Aeon, dat al sinds 1758 bestaat, om het hoofd boven water te houden?
Wat kunnen Europese handelaars leren van de 17e grootste retailer ter wereld (in omzet)? Je hoort het van topvrouw Yuki Habu op NRF’s Retail Big Show Asia Pacific, waar RetailDetail je op Retailhunt meeneemt naar de strafste concepten, meest inspirerende lezingen en boeiendste retailtours.
Graag geven we je nu al enkele strategieën prijs:
Diversificatie
Aeon is vandaag vooral een uitbater van liefst 164 winkelcentra in Japan en daarbuiten (zoals China, Maleisië en Vietnam), maar heeft als langetermijnvisie een “one-stop retailbestemming” te worden voor stedelijke en voorstedelijke huishoudens. Zo voegde Aeon in de loop der jaren ook supermarkten, webshops, apotheken en speciaalzaken aan zijn portfolio toe. Voorbeelden zijn fooddiscounter MaxValu, cosmeticawinkels Glam Beautique, dierenwinkel Petemo en AEON Bicycle.
Slimme tech
De sterke vergrijzing in Japan leidt tot nijpende arbeidstekorten. Technologie en automatisering zijn in die context meer dan wenselijke oplossingen: Aeon zegt 5% meer te verkopen sinds het een zelfscansysteem heeft uitgerold. Nog een stap verder gaan de slimme camera’s die Aeon sinds Covid volop gebruikt: dankzij Al-gebaseerde videoanalyse wordt niet alleen de drukte in de winkels constant in de gaten gehouden, maar ook de klanten zelf.
Slimme camera’s schatten de leeftijd van shoppers in, bijvoorbeeld om de aankoop van alcoholische dranken door minderjarigen te voorkomen. Ze herkennen ook klanten die hulp of advies nodig hebben en waarschuwen automatisch het winkelpersoneel. In de toekomst moet het systeem het AI-camerasysteem ook optimale winkellay-outs en productlijnen helpen bepalen, door het gedrag van klanten en hun kenmerken te analyseren.
Slimme medewerkers
Aeon noemt het oplossen van de arbeidstekorten een van de belangrijkste kwesties en maakt het een prioriteit tegen 2030. Het bedrijf wil de productiviteit verbeteren door talent efficiënt toe te wijzen, maar maakt ook van diversiteit bij het aanwerven een concrete doelstelling. In de eigen Aeon Business School (ABS) kunnen medewerkers zich scholen in IT en digitalisering.
De vooruitstrevende Aziatische retail zelf ontdekken? Vijf dagen lang neemt de Retailhunt je mee op het beste van de tours en het programma van de NRF Big Show 2024 in Singapore.