Vleesindustrie groeit ondanks schandalen
In de vleesindustrie steeg de productie vorig jaar, ondanks druk op de sector vanwege enkele voedselschandalen. Zo is de vraag naar kippenvlees dankzij de relatief lage prijs blijven toenemen en ligt de productie ervan inmiddels ruim 28% hoger dan in 2008, toen wereldwijd de economische crisis uitbrak. Ook de komende jaren wordt een verdere groei verwacht in met name Europa, maar ook in Azië.
Varkensvlees kent een toename van 5% na jaren van krimp, door fors gedaalde inkoopprijzen die zorgden voor extra volume en door meer export. De groei krijgt bovendien een positieve ‘boost’ door de zwakkere euro en door afzetproblemen van bedrijven uit de VS naar Azië. ABN AMRO verwacht daarom ook dit jaar en in 2016 een lichte groei.
Nederlandse zuivel houdt sterk imago
Ook de zuivelindustrie doet het goed: ondanks een kleine terugval in de prijsvorming van onbewerkte melk zet de productiegroei onverminderd door. Het wegvallen van het melkquotum, een toenemende wereldvraag en het goede imago van de Nederlandse zuivelketen zouden moeten zorgen voor groei in de komende jaren.
Een groot deel van de stijging komt ook hier van buiten Europa, onder andere door een toenemende vraag in Azië en in Afrika. Zo steeg de export naar China in de afgelopen tien jaar met jaarlijks gemiddeld 26%. In Afrika leiden een toenemende welvaart en groeiende bevolking tot meer vraag naar Nederlandse zuivelproducten.
Andere foodsectoren groeien ook
Het rapport voorziet ook groei in andere Nederlandse foodsectoren, zoals aardappelen, groenten en fruit, vis, brood en banket: de focus ligt daar op dagvers, kleine porties, kant-en-klaar en een gezond imago. Deze branches ondergingen de laatste jaren een forse consolidatieslag, waardoor industriële bedrijven nu efficiënter en kapitaalintensiever kunnen produceren. Ze kunnen tevens goedkoper inkopen, omdat prijzen onder druk staan door een overvloedig aanbod vanuit de primaire sector.
De snoep- en zoetwarensector houdt echter druk op de volumes: het ombuigen van het ongezonde imago is een uitdaging voor de branche. Wel heeft Nederland een zeer sterke positie in de cacao- en suikerverwerking en aangezien de eindproducten in deze industrie grotendeels worden geëxporteerd, draagt de zwakkere euro bij aan groei.
Tabak en dranken hebben het zwaar
De tabaks- en drankenindustrie hebben het zwaar, stelt de bank in het rapport: na de sluiting van de sigarettenfabriek van Philip Morris in Bergen op Zoom is de Nederlandse tabaksindustrie nagenoeg opgedroogd. Vorig jaar kromp dit segment met 37,2% ten opzichte van 2013 en die daling zet dit jaar en volgend jaar nog door.
Ook de drankenindustrie vertoont al jaren een wisselend, maar overwegend krimpend, beeld. De groei blijft er onder druk staan door de economische situatie van de afgelopen jaren, omdat consumenten minder geld uitgeven aan (alcoholische) dranken. Volgend jaar zou de drankenindustrie wel weer licht groeien.
Aandacht voor herkomst en verspilling
De voedingsindustrie moet aandacht besteden aan maatschappelijke thema’s en technologie, adviseert het rapport. De consument wil weten waar zijn voedsel vandaan komt en hoe het is bereid: transparantie is belangrijk. In de vleesindustrie zou dit kunnen door bijvoorbeeld een sterk merk met een duurzaam en gezond imago te bouwen.
Ook voedingsverspilling komt steeds hoger op de agenda van overheid- en belangenorganisaties. De wereldwijde groei in de vraag naar voedingsmiddelen komt namelijk niet overeen met de hoeveelheid voeding die we jaarlijks weggooien. Producenten in de keten moeten volgens ABN AMRO gaan nadenken over kleinere porties, hergebruik van bestanddelen of langere houdbaarheid.
De Nederlandse voedingsmiddelensector kan zich met nadruk op de uniforme kwaliteit, goede leverbetrouwbaarheid en -snelheid bovendien nog meer onderscheiden ten opzichte van de buitenlandse concurrentie. Het rapport raadt daartoe betere informatie-uitwisseling aan, onder meer in (gesloten) ketens.