Adidas is tevreden met een jaar zonder groei. Het Ye-debacle en de val van de Argentijnse peso kostten handenvol geld, dus gaat het sportmerk zijn overblijvende Yeezy-sneakers nu toch nog verkopen.
Peso en Ye
“We weten natuurlijk dat onze financiële prestaties niet goed zijn,” zegt CEO Bjørn Gulden bij de aankondiging van de voorlopige resultaten. Adidas boekte in 2023 quasi dezelfde omzet als een jaar eerder, althans zonder wisselkoerseffecten. Inclusief wisselkoersen daalde de omzet met 5% naar 21,4 miljard euro. In het vierde kwartaal kelderde de Argentijnse peso, iets waar rivaal Puma ook al zwaar onder leed.
Toch zijn de cijfers iets beter dan Adidas op voorhand verwachtte. De sneakerproducent verkocht vorig jaar aanzienlijk minder via groothandel, een neveneffect van inspanningen om de voorraden te verlagen. De grootste tegenvaller was natuurlijk Yeezy: door het stopzetten van de erg succesvolle samenwerking met Kanye (Ye) West, ging zowat 500 miljoen euro verloren. Zonder het “Yeezy-effect” zou de omzet met 2% gestegen zijn.
Hoewel brutomarge met 0,2 procentpunt steeg tot 47,5%, zakte het bedrijfsresultaat in 2023 van 669 miljoen euro naar 268 miljoen euro. Oorspronkelijk vreesde Adidas echter een operationeel verlies van honderd miljoen euro. CEO Gulden heeft nu beslist om de resterende Yeezy-voorraad toch niet af te schrijven. In plaats daarvan wil hij de sneakers in 2024 blijven verkopen, minstens tegen kostprijs. In 2024 verwacht het bedrijf mede daardoor een omzetgroei rond de 5%, maar ongunstige wisselkoerseffecten zullen naar verwachting fors wegen op de winstgevendheid. Adidas denkt nu aan een bedrijfsresultaat van ongeveer 500 miljoen euro.