Zo goed als het voltallige topmanagement van Farfetch is opgestapt. Ook onder de rest van de medewerkers vallen ontslagen na de overname door Zuid-Koreanen.
Cultuurclash
Sinds Farfetch vorige maand is overgenomen door het Zuid-Koreaanse e-commercebedrijf Coupang rommelt het bij het luxeplatform. Omzeggens de hele directie, inclusief CEO José Neves, is per direct opgestapt, meldt The Business of Fashion.
De breuk komt er na onenigheid over de nieuwe koers die het platform moet varen, en is volgens het vakblad te wijten aan een “cultuurclash”. Het ziet er echter naar uit dat de nieuwe eigenaar ook buiten het management zal herstructureren en meteen een grote ontslagronde doorvoert in de komende week.
Merken doen het zelf
Over de strategie van Coupang is op dit moment nog niet veel bekend. Het bedrijf zou vooral op de Aziatische en de Amerikaanse markten willen inzetten. Mogelijk komt ook een aantal dochterbedrijven in de etalage te staan, zoals make-upformule Violet Grey en sneakerwebshop Stadium Goods.
Farfetch kampt met de terugval van e-commerce na de coronapandemie, maar ook met de toenemende concurrentie van luxemerken die de consument zelf online beginnen te bedienen. Onder andere Kering liet recent weten meer rechtstreeks en minder via het platform te zullen verkopen.
Het bedrijf stelt zijn expertise in online luxeverkoop ook ter beschikking van andere retailers: het bouwde webshops voor onder andere Harrods en Chanel. Ook op dat vlak besparen merken tegenwoordig echter. In 2022 had Farfetch een bruto-omzet van drie miljard dollar dankzij 1.400 aangesloten merken en winkels. Toch is het bedrijf nog maar een fractie waard van de beurswaardering van 24 miljard dollar in 2018.