Na een mager 2022 is er “op alle fronten” weer groei voor Coolblue. De Rotterdammers melden in 2023 een omzetstijging in België, Duitsland en Nederland. Ze hopen dit jaar verder te groeien dankzij investeringen in Wallonië, voormalige vestigingen van BCC en een nieuw depot in Frankfurt.
Lichten op groen
Een omzetstijging met 2,5% ondanks een dalende markt: ‘beginbaas’ Pieter Zwart zei weer heel tevreden te zijn met de prestaties van zijn bedrijf. Ook andere lichten stonden op groen: het marktaandeel groeide in alle drie de landen, de brutowinst verdubbelde naar 88 miljoen euro en de klanttevredenheid (NPS) steeg verder door naar 71. Opvallende stijgingen kwamen op rekening van energiecontracten (+11%), het huismerk Bluebuilt (+34%) en vooral witgoed-abonnementen (+67%).
Wel ging het aantal personeelsleden met bijna 400 eenheden omlaag naar 5735 (-7%) doordat Coolblue erin slaagde grote efficiëntiewinsten te boeken, en kwamen er in Nederland en Duitsland netto geen winkels bij. België brak die trend niettemin door drie winkels te openen.
Nog meer groei
2024 moet een jaar van (nog) meer groei worden, belooft Zwart: morgen al opent de retailer een tweede Duitse depot in Frankfurt, dat tot vijf miljoen nieuwe klanten moet kunnen bedienen. Via voormalige vestigingen van het failliete BCC komen er ook vier winkels bij in Nederland (Amsterdam, Breda, Hengelo en Leeuwarden) en voor het eerst mikt Coolblue ook op Wallonië, met een winkel in het Luikse. Verder zouden er nog drie winkels moeten bijkomen, waaronder minstens één Duitse, om het totaal op acht openingen te krijgen.
Ook verwacht Zwart veel van het uitbouwen van de energietak, onder andere dankzij een wasmachine die automatisch gaat draaien als de stroomprijs laag is, zo meldt het FD. Hoe dat precies moet gaan werken, bijvoorbeeld via aankoop of huur van het toestel, wordt nog onderzocht.