Merkeigen kleur?
Het liet in 2007 de kleur dan ook vastleggen als een merkeigen kleur, maar twee jaar later werd die beslissing tenietgedaan door een rechtbank in Karlsruhe. Het was toen ook al Unilever dat inging tegen Beiersdorf: dat heeft immers met Dove één van de grootste concurrenten van Nivea in zijn bezit.
Beiersdorf heeft nu de kwestie opnieuw aangekaart bij een rechtbank in Karlsruhe. Volgens het bedrijf is de kleur onlosmakelijk verbonden met Nivea en zou het gebruik ervan door concurrenten voor verwarring kunnen zorgen. Een eigen onderzoek stelt dat bijna 60 procent van de consumenten een link legt tussen de kleur en Nivea.
Eerder gaf de rechtbank al aan dat als de helft van de consumenten een link legt tussen een product en een kleur, die kleur kan vastgelegd worden als merkeigen. Beiersdorf lijkt dus aan het langste eind te trekken, al zal het waarschijnlijk nog een tijdje moeten wachten op een uitspraak. De rechters zouden de zaak immers willen voorleggen aan het Hof in Luxemburg.