Nieuwe inrichting
Om de nieuwe formule te ondersteunen werd ook de invulling van de winkel aangepakt: “In plaats van het kenmerkende lange rechte gangpad in het midden van de winkel heeft de nieuwe formule een gangpad dat rondloopt. Klanten komen zo op een natuurlijke manier langs inspiratiepunten“, zegt formuledirecteur Machiel van der Sluis.
Er is een stijlcoach aangenomen die onder andere verantwoordelijk is voor de styling in de bouwmarkt, en waar klanten ook terechtkunnen voor ideeën voor hun interieur, zoals advies over het gebruik van kleuren en licht. Daarnaast is er ook een kluscoach aanwezig die advies kan geven over de juiste aanpak voor bepaalde klussen. Karwei wil zo het verschil maken tussen de funshopper en de runshopper: klanten die snel bepaalde producten nodig hebben, kunnen nog steeds recht op hun doel afgaan, maar klanten kunnen dus ook gewoon doorheen de winkel struinen en zich laten inspireren.
Met deze nieuwe formule neemt Karwei alvast een stap in de tegengestelde richting van Gamma, dat ook deel uitmaakt van het bedrijf Intergamma. Die legt de focus nog steeds op echte doe-het-zelf.