“Coop is kerngezond”
De keten versterkte ook zijn positie op de markt met de opening van twaalf nieuwe winkels en bovendien werden 28 andere winkels gerenoveerd. Die investeringen, waaronder ook nog het integreren van twee distributiecentra in één nieuw distributiecentrum, zorgden er wel voor dat de nettowinst daalde van 4 naar 2,6 miljoen euro.
“Met een scherpere prijspositionering en de effecten van de grote investeringen was voorzien dat onze resultaten in 2014 lager zouden zijn. Het onderliggende resultaat (vóór incidentele lasten) bleef – zoals gepland – overeind en de onderliggende operationele kasstroom verbeterde zelfs goed. Coop is financieel kerngezond. Vanuit onze coöperatieve achtergrond en maatschappelijke functie vergrootten we met Coop ons marktaandeel tot bijna 3%”, zegt financieel directeur Herco Boer.
Coop verwacht dit jaar zijn 250e winkel te openen. Op korte termijn zullen er alvast twee nieuwe winkels openen in Milheeze en Heemstede. Momenteel heeft Coop 241 supermarkten in Nederland, waarvan 43 procent in eigen beheer en 57 procent bij zelfstandige ondernemers.