“Druk op omzet en marge”
“In het eerste kwartaal waren de schoenenformules in Nederland en België genoodzaakt om, net als de hele markt, de voorraden uit het slechte winterseizoen op te ruimen. Dit ging gepaard met acties met lagere verkoopprijzen, vooral ook in kleding, en leidde tot omzet- en margedruk. […] De winkels waar de vernieuwde winkelconcepten van Manfield (12) en Young Fashion (3) werden geïntroduceerd deden het duidelijk beter dan vorig jaar. Dit biedt vertrouwen voor de toekomst“, zegt CEO Kurt Staelens in een persbericht.
Het segment Fashion Benelux Core haalde in het eerste kwartaal van 2015 een omzet van 80,7 miljoen euro, toch wat minder dan de 83 miljoen euro van in 2014. Het marktaandeel van Fashion NL steeg wel met 1,5% naar 13,7 procent, terwijl er in België een minieme groei van 0,1% naar 8,6 procent was. In het Verenigd Koninkrijk werd er wel een hogere modeomzet geboekt: die steeg van 45,7 miljoen euro naar 48,5 miljoen euro.
Macintosh Retail Group heeft onlangs een nieuwe strategie aangenomen waarbij het bedrijf zich vooral concentreert op Fashion Benelux. De andere activiteiten, zoals Kwantum, worden daarbij van de hand gedaan.