Duurzame consumentenartikelen
Ook de kledingbranche, traditioneel conjunctuurgevoelig, kan de vruchten van de stijging plukken. De prijsdruk zal echter groot zal blijven door het overaanbod van kledingwinkels op de Nederlandse markt. Een verbeterend volume van doe-het-zelfzaken en woonwinkels zal dan weer te danken zijn aan de herstellende woningmarkt.
De markt voor duurzame consumentenartikelen kende vorig jaar slechts een volumestijging van 1%. Dit werd vrijwel teniet gedaan door een prijsdaling van 0,9 %. Hierdoor bleef de omzet per saldo bijna gelijk aan het voorgaande jaar.
Groei te danken aan online
Winkels in consumentenelektronica zagen het volume groeien met 7% onder impuls van vaak grotere (online) aanbieders. Een prijsdaling van bijna 4,5% zorgde er echter voor dat zo’n 2% omzetgroei overbleef. Toch is dit een grote verbetering ten opzichte van 2013, toen de omzet met 8,5 % daalde.
De voortdurende opkomst van online retail heeft overigens veel gevolgen voor de hele sector. Terwijl de omzet in de fysieke winkels van retailers tussen 2008 en 2014 met 7% daalde, steeg de online omzet met 134%. Online bestedingen beslaan inmiddels bijna 7% van alle retailbestedingen, maar dat aandeel ligt in de non-foodretail al een stuk hoger door een sterke stijging van online aankopen in een aantal productgroepen. Zo wordt bijna een kwart van de uitgaven aan speelgoed online gedaan en is dit bij kleding al zo’n 15%. Bij foodretail is het slechts 1%, hoewel in 2014 de uitgaven verdubbelden.
Tegelijkertijd daalden de verkopen in fysieke winkels fors, waardoor er veel overcapaciteit is en prijzen onder druk staan. Wel verschilt de invloed van online sterk per categorie in de sector. De grootste groei is volgens ABN Amro juist mogelijk in segmenten waar de ommezwaai naar online net is begonnen.
Consument verwacht slimme retailer
Technologische innovaties en de rol van internet veranderen consumentenvoorkeuren in een hoog tempo. “De consument verwacht een slimme retailer die continu inspeelt op veranderende wensen op het gebied van persoonlijke benadering, een bijzonder en liefst uniek assortiment, snelheid en service”, vertelt Chris Meijers, sector banker Retail van ABN Amro.
“Hierop hebben niet alle retailers een passend antwoord. Het is belangrijk dat zij duidelijke keuzes maken en zich onderscheiden in assortiment, doelgroepbenadering en inspiratie. De rol van de fysieke winkels verandert; de winkel moet inspireren, niet alleen assortiment uitstallen. Het is per locatie de juiste mix van offline en online en service en prijs die de omzet kan vergroten”.