Sterke concurrentie
In het eerste kwartaal haalde Urban Outfitters een omzet van 739 miljoen dollar (660 miljoen euro). Dat is een omzetstijging van bijna 8%, maar toch hadden de analisten veel meer verwacht. De nettowinst daalde met 12,5% naar 32,8 miljoen dollar (29 miljoen euro).
Grootste boosdoener voor de mindere prestaties was het merk Anthropologie, waarvan de omzetstijging met 3,8% naar 311,4 miljoen dollar (275 miljoen euro) door het moederbedrijf toch een teleurstelling genoemd werd. Vooral de sterke concurrentie van merken als H&M, Zara en Forever 21 drukten de resultaten.
Ook de vergelijkbare groei bij de winkels miste de voorspellingen van analisten: zij hadden een groei van 5,3% voorspeld, terwijl Urban Outfitters strandde op slechts +4%. De resultaten van Free People, het kleinste merk binnen de groep, waren wel positief: daar steeg de vergelijkbare omzet met 17%. Bij de keten Urban Outfitters zelf was dat 5%, bij Anthropologie zelfs maar 1%.