Concurrentie
Vooral Apple ziet de verkoop sterk dalen: het aantal verkochte iPads daalde met maar liefst 22,9 procent. Het is pas de tweede keer sinds de lancering van het toestel dat de verkoop daalt. Ook Android-toestellen verkopen minder goed: daar zakte het aantal met 9,4 procent.
Microsoft mag dan weer tevreden zijn, want hun verkoop steeg met 55,4 procent. Het segment 2-in-1 tablets, waar de Microsoft Surface deel van uitmaakte, groeide dan ook met 5,9 procent. Dat neemt echter niet weg dat Microsoft nog een zeer grote achterstand in te halen heeft op de twee grootmachten.
De dalende verkoop van tablets kent verschillende redenen: zo gaan de toestellen lang mee en zien minder consumenten een reden om een nieuwe te kopen. Ook krijgen ze meer concurrentie van smartphones met een groot scherm, de zogenaamde phablets, en van compacte laptops.
In de professionele wereld worden tablets nochtans steeds meer gebruikt en studiebureau IDC vermoedt dan ook dat de 2-in-1 tablets in de toekomst de laptop kunnen vervangen. Vooral Microsoft probeert daar op in te spelen met zijn Surface, waarvan het een variant voor professionele gebruikers maakt.