Fusie tussen gelijken
Delhaize zou bij een fusie online een grote sprong voorwaarts kunnen maken: de keten heeft wel een eigen online supermarkt, maar Ahold staat op dat vlak veel verder – zeker sinds de overname van bol.com.
CEO Frans Muller van Delhaize wilde zo snel mogelijk de gesprekken met Ahold aanknopen, omdat beide bedrijven momenteel nog min of meer als gelijkwaardig kunnen worden beschouwd. “Een of twee jaar wachten en ondertussen tegenvallende resultaten boeken zou de onderhandelingspositie van de Belgen immers ondermijnen“, schrijft De Telegraaf.
Een fusie zou voor beide bedrijven ook een betere optie zijn dan een overname. Ahold moet dan immers geen groot bedrag betalen aan de aandeelhouders van Delhaize, terwijl de vakbonden van Delhaize een fusie sneller zullen aanvaarden dan een overname.
Momenteel wordt er overigens nog altijd ontkend dat er daadwerkelijk gesprekken zijn rond een fusie. Er wordt enkel gesproken over ‘verkennende gesprekken’ tussen beide partijen. In 2007 en in 2012 waren er ook al fusiepogingen tussen de twee ketens, maar die draaiden op niets uit.