Online omzet daalt
Geen rode cijfers op de belangrijkste lijnen van de boekhouding bij Marks & Spencer: de omzet steeg in het voorbije boekjaar, dat eindigde op 28 maart, met 0,4% naar 10,3 miljard pond (14,5 miljard euro) en de winst voor belastingen steeg met 6,1% naar 661,2 miljoen pond (920 miljoen euro).
Nochtans deed Marks & Spencer het niet op alle vlakken goed: de online omzet daalde met twee procent en de operationele winst op buitenlandse markten kreeg een klap van 25%, naar amper 92 miljoen pond (125 miljoen euro). Dat was voor een groot stuk te wijten aan de moeilijke situatie in Rusland.
De kledingafdeling zag zijn omzet met 2,5% dalen en op vergelijkbare basis was er zelfs een daling van 3,1%, maar dat resultaat werd goedgemaakt door de foodafdeling: daar steeg de omzet met 3,4% (0,6% op vergelijkbare basis). In het laatste kwartaal van het voorbije boekjaar was er ook binnen de kledingverkoop een positief resultaat.
Omwille van het goede resultaat heeft de keten besloten om 150 miljoen pond (210 miljoen euro) aan aandelen terug te kopen. Het is de eerste keer sinds 2007 dat Marks & Spencer eigen aandelen terugkoopt.