Bijna 3% minder huishoudartikelen verkocht
De operationele winst ging ruim de helft lager: van 139,5 naar 65,3 miljoen euro. Het concern boven onder meer Blokker, Big Bazar en Xenos schrijft die duik toe aan “de tegenvallende omzetontwikkelingen in de sector Huishoud” en aan “flinke investeringen”.
“Onze marktsectoren Wonen en Speelgoed hebben een goed jaar achter de rug, met de eerste tekenen van omzetherstel. Huishoud blijft een punt van zorg”, zei CEO Roland Palmer. De verkoop van huishoudartikelen ging inderdaad liefst 2,9% achteruit, het woonsegment wist de schade nog enigszins te beperken (-0,4%). Enkel het speelgoed verkocht beter (+1,7%).
De groep investeerde 31,1 miljoen euro in de vernieuwing van de winkelformules: “De winkels met de nieuwe formule laten een duidelijke omzetstijging zien ten opzichte van de oude winkels”, klinkt het. Detailcijfers per dochterketen geeft de groep (nog) niet. Enkel discountformule Big Bazar krijgt een aparte vermelding: dankzij de opening van 18 nieuwe filialen (131 nu) groeide de omzet er met 16%.
Online een kwart hoger
Online lijken Blokker & Co op het goede pad te zitten: de internetomzet steeg met 24% tot 98 miljoen euro. Toch blijft de e-commercepoot met 5% van de totale omzet toch nog altijd aan de magere kant. De groep, die vorig boekjaar 20,6 miljoen euro investeerde in logistiek en ICT (vooral e-commerce en e-fulfilment), verwacht veel van de opening dit najaar van een nieuw distributiecentrum in Gouda, dat zich specifiek met de internetbestellingen bezig houdt.
“In 2014 hebben wij het startschot gegeven voor onze transformatiestrategie”, benadrukt Palmer. “Onze sterke online groei en de omzetontwikkeling in de vernieuwde winkels laten zien dat wij op de goede weg zijn. Hoewel we de transformatie in versneld tempo doorzetten, verwachten wij niet eerder dan 2017 hiervan de vruchten te kunnen plukken.” Blokker voerde in februari nog een reorganisatie door waarbij honderden banen verdwenen.