Belgen kochten in 2023 voor 16,3 miljard euro online, bijna 11% meer dan in 2022. De groei komt vooral van diensten, maar ook van marktplaatsen. Daar zijn Belgische handelaars ondervertegenwoordigd, waarschuwt de Belgische federatie van de e-commerce.
Meer uitgaven aan belevingen
Al ongeveer een kwart van alle uitgaven gebeurde vorig jaar online, blijkt uit de jaarlijkse Market Monitor en E-commerce Barometer van Becom, de Belgische federatie van de e-commerce. De groei van de onlineconsumptie in België lag vorig jaar beduidend hoger dan de inflatie, die volgens het Jaarrapport van het Prijzenobservatorium van de FOD Economie 2,3% bedroeg. In vergelijking met 2019 kochten Belgen voor 4,8 miljard euro meer online.
Die stijging komt niet zozeer van de aankoop van producten, wel van diensten zoals pakketreizen en vliegtickets, met een groei van zo’n 20% “Bijna 68% van alle diensten wordt online gekocht”, weet Greet Dekocker van Becom. Het gaat om een bedrag van acht miljard euro. “Een tendens die er kan op wijzen dat de Belg meer geld wil besteden aan belevingen, zoals reizen, tentoonstellingen en concerten, dan aan de aankoop van materiële producten. Die stijgende trend is al sinds 2021 aan de gang.”
Groeiend aantal webshops
De aankopen van pakketreizen staan met stip op nummer één in de hitlijst van de online bestedingen: de omzet bedroeg 3,5 miljard euro, een groei met 28%. Online aankopen van vliegtuigtickets en accommodaties waren goed voor 2,1 miljard euro (+19%). Kleding was goed voor 1,6 miljard, een lichte daling met 1,8%. Voeding vertegenwoordigde 1,2 miljard, schoenen 832 miljoen.
Niet enkel de bestedingen, ook het aantal webshops in België blijft stijgen: het waren er eind 2023 precies 63.202, een groei met 10,5%. Die realiseerden samen een omzet van 13,3 miljard euro, terwijl Belgen voor 5,5 miljard euro in buitenlandse webshops kochten.
Die Belgische webshops hebben afgelopen jaar voor 2,5 miljard euro aan diensten en producten verkocht aan buitenlandse consumenten, een lichte daling vergeleken met de 2,7 miljard euro in 2022. Vooral Nederlandse (32%) en Franse (22%) online shoppers vinden de weg naar Belgische webshops.
Het belang van marktplaatsen
Toch wijzen de resultaten ook op een belangrijke uitdaging voor de sector, zegt Dekocker: één Belg op drie start zijn online zoektocht op een marktplaats, maar Belgische handelaars zijn daar vaak ondervertegenwoordigd. Daardoor gaat een stukje van de groei in ons land naar buitenlandse spelers.
“Om mee te surfen op de groeiende e-handel, zouden Belgische handelaren op online marktplaatsen actief moeten zijn. Ondernemers die de stap al gezet hebben, geven aan dat ze gemiddeld een omzetstijging van 23% noteren. Met een betere vertegenwoordiging van onze handelaren op deze platformen komt de consument zo ook op Belgische webshops uit. Een win-win voor ons land.”