Lagere prijzen, betere kwaliteit
“De consument zal in de toekomst minder betalen voor een betere winkelervaring“, dat staat met zoveel woorden te lezen in een analistenrapport van Rabobank.
“De sleutel zit hem volgens Rabobank in het samenspel tussen de betere inkoopprijzen van Albert Heijn én de goede kwaliteit van Delhaize. In Nederland heeft Albert Heijn het imago een dure supermarkt te zijn, maar die prijsperceptie zou verbeteren door Delhaize-kwaliteit in de rekken te brengen”, vat de Belgische krant De Standaard het rapport samen. “In België zouden de prijzen dan weer dalen. Albert Heijn koopt volgens Rabobank in Nederland 10 procent goedkoper aan dan Delhaize in België.”
Ahold bevoorraadt zijn Belgische Albert Heijn-winkels vanuit het Nederlandse Tilburg en Rabobank verwacht dat de fusiegroep dat straks ook op grotere schaal voor Delhaize kan doen: Nederland kent “flexibele arbeidscontracten” en “lagere lonen” dankzij “meer studentenjobs” en bovendien is het “logistieke apparaat van Albert Heijn efficiënter”. In theorie zou de groep ook het Belgische verbod om onder de kostprijs te verkopen, kunnen omzeilen, meent Rabobank, terwijl er ook op het vlak van de huismerken flinke synergieën mogelijk zijn.
“Delhaize levert de CEO, Ahold de voorzitter”
Ook beurshuis Petercam heeft zich over de mogelijke fusie gebogen. De analisten vroegen zich af hoe de top van het nieuwe fusiebedrijf er zou uitzien. Volgens Petercam zou Frans Muller, de Nederlander die sinds eind 2013 aan het hoofd staat van Delhaize, de nieuwe CEO worden, terwijl de huidige CEO van Ahold, Dick Boer, voorzitter van de raad van bestuur zou worden.
Of die voorspelling klopt, weten we misschien voor het einde van de maand, want volgens bronnen dicht bij het dossier kan de fusie tussen Ahold en Delhaize nog deze maand rond zijn.