De omzet van het Spaanse modebedrijf Inditex, het moederconcern achter onder andere Zara en Pull & Bear, is in het eerste kwartaal van 2015 met 17 procent gestegen. Ook de nettowinst kende zo een flinke opmars.
In alle gebieden groei
De totale omzet van Inditex kwam in de eerste maanden van 2015 uit op 4,37 miljard euro, goed voor een stijging van 17 procent ten opzichte van een jaar eerder. Toen was de netto-omzet 3,75 miljard euro. Inditex voegt daar aan toe dat het in alle gebieden ook een vergelijkbare omzetgroei kende.
Dankzij die sterke prestatie zag het modeconcern de nettowinst stijgen van 406 miljoen euro naar 521 miljoen euro. Dat is een stijging van 28 procent. Inditex verdeelt op het einde van het boekjaar tien procent van de groei van de nettowinst onder de meeste van haar werknemers.
Tijdens het eerste kwartaal werden er wereldwijd 63 winkels geopend op 27 markten. Inditex heeft nu 6.746 winkels in 88 landen. Ook online werd er aan uitbreiding gedaan. Zo openden de voorbije maanden Bershka, Zara Home en Oysho een online winkel in China. De merken van Inditex zijn wereldwijd online te vinden in meer dan 25 landen.