Decathlon is klaar voor een nieuwe start na transformatiejaar 2023. Ondanks de “ongeziene omstandigheden” boekte de sportretailer vorig jaar 4,4% meer omzet en licht meer winst.
Toch nog groei
CEO Barbara Martin Coppola is trots dat Decathlon in 2023 zijn groei wist te behouden. Het was volgens de topvrouw immers een jaar van “wereldwijd ongeziene omstandigheden”, dat de sportketen ook nog eens aangreep om te transformeren. De formule onthulde vorige maand een nieuwe merkidentiteit en positionering.
Zonder wisselkoerseffecten steeg de omzet met 4,4% tot 15,6 miljard euro, gecorrigeerd voor wisselkoersen klom de omzet met 1,15%. E-commerce was goed voor 17,4% van de omzet, een stijging van 0,7% ten opzichte van 2022. Onder de lijn behaalde Decathlon een nettoresultaat van 931 miljoen euro, een lichte toename ten opzichte van de 923 miljoen van het voorgaande jaar.
Fundamenten gelegd
“We hebben veel fundamenten gelegd voor de toekomst en ik ben blij met het resultaat dat we hebben bereikt”, stelt Coppola. Zo is de CEO ook bijzonder trots op de vermindering van de CO2-uitstoot met 10%. Het bedrijf boekte ook 420 miljoen euro aan circulaire omzet (uit tweedehandsverkopen en verhuur). Op het digitale front heeft Decathlon zijn e-commerceplatformen wereldwijd vernieuwd en een digitale logistieke keten opgezet die heeft geleid tot verbeteringen in voorraadbeheer, transportkosten en leveringstijden.
In het kader van de nieuwe positionering verkleinde Decathlon vorig jaar ook het aantal eigen merken en worden ruim 1700 winkels in een nieuw jasje gestoken. Voor dit jaar mikt het bedrijf op verdere expansie, onder andere in Canada en India. Zowel voor productie als retail ziet Decathlon veel potentieel in India, waarde de toenemende welvaart zorgt voor een groeiende sportcultuur.