De slimme winkelkar, die Colruyt in een supermarkt in Halle test, wordt goed onthaald. In de toekomst hoopt de retailgroep dat een vijfde van de klanten zo kassaloos zal shoppen.
92% is voorstander
In maart introduceerde Colruyt Group een eigen slimme winkelkar in Halle, vergelijkbaar met de Dash Cart waarmee Amazon zijn Just Walk Out-technologie gaat vervangen. De Colruyt-kar heeft vier camera’s, twee streepjescodelezers en een drie weegschalen, waardoor de winkelkar zelf herkent wat shoppers erin leggen. Op een ingebouwd scherm kunnen ze ook hun boodschappenlijstje volgen.
Tijdens een eerste test mochten honderd medewerkers de kar gebruiken. Zij bleken quasi unaniem enthousiast: 92% wil het slimme winkelwagentje nogmaals gebruiken, zegt persverantwoordelijke Eva Biltereyst aan Trends. De medewerkers vinden het vooral een handige tijdsbesparing. Andere troeven zijn het boodschappenlijstje en het feit dat klanten op het scherm kunnen volgen hoeveel ze al mee hebben. In tegenstelling tot bij handscanners hebben mensen bovendien hun handen vrij tijdens het scannen.
Colruyt Group benadrukt wel dat het nog maar een prototype is. De kar, die door de eigen dochteronderneming Smart Technics werd ontwikkeld, zal na klantenfeedback wellicht groter worden en krijgt ook een systeem om verswaren zonder streepjescode te scannen. Van een uitrol is op dit moment dus nog geen sprake. Wel hoopt Colruyt dan één op de vijf klanten op termijn voor de kassaloze optie zal kiezen.