Ontwikkeling loopt achter op ambitie
De keten, die in 2008 haar eerste winkel in Amsterdam opende, werpt zich op als duurzame onderneming. Ze slaat haar voedingsproducten bij voorrang in bij lokale boeren en betaalt hen er een eerlijke prijs voor. Voorts neemt ze producten op in haar aanbod die zo weinig mogelijk verwerkt zijn en geen additieven bevatten.
Ondanks de ambitie om een vijftal winkels per jaar te openen, staat de teller nog altijd maar op dertien verkooppunten. Bovendien is de formule nog altijd niet winstgevend, hoewel het break-even al in 2013 werd verwacht.
Medeoprichter en algemeen directeur Meike Beeren wil daarom een bijsturing. Eind dit jaar pakt ze uit met Marqt 2.0, waarin ook meer goedkopere producten in het schap moeten liggen. De hogere prijzen die doorgaans worden gehanteerd voor natuurlijke voeding lijken immers klanten af te schrikken. En ook al is winstmaximalisatie geen doel op zich, op termijn moet Marqt wel een duurzaam karakter krijgen.