Van 79 naar 100 miljard omzet in 2020
Vandaag verschijnen grote interviews met Klaus Gehrig in de Duitse bladen Manager Magazin en Lebensmittel Zeitung. Het is een opmerkelijk media-offensief van de anders zo gesloten Schwarz Gruppe, dat naast de Lidl-discountsupers ook compacte hypermarkten onder de formulenaam Kaufland exploiteert.
Op dit moment is de totale wereldwijde omzet van Schwarz ruim 79 miljard euro, maar de doelstelling is om 100 miljard euro te bereiken in 2020. Dat is een zeer ambitieus plan, waarvoor Schwarz in eerste instantie haar succesvolle discountformule Lidl in stelling brengt. Lidl is in 28 Europese markten vertegenwoordigd en het is opvallend dat de discountformule ook actief is in kleine Europese consumentenmarkten, zoals Malta of Litouwen.
In 2018 echter, zal Lidl de eerste winkels openen in de Verenigde Staten. Daarmee boort de Duitse discounter een enorme nieuwe groeimarkt aan. Tenminste, als de formule daar net zo goed aanslaat als in het Verenigd Koninkrijk.
10.000e Lidl nog dit jaar
Expansie is belangrijk in het realiseren van Schwarz groeiambities, maar daarbij hoort ook het onderhouden van het bestaande filiaalnet en van de organisatie. “We willen met Lidl in onze huidige markten sterker worden, we willen naar nieuwe markten expanderen en we zullen Kaufland gaan reorganiseren”, zo schetst Gehrig de drie prioriteiten van Schwarz. “Bovendien zal de gehele Schwarz Gruppe een cultuurverandering ondergaan.”
In de bestaande markten zullen Lidl-filialen kleiner dan 1000 vierkante meter worden vervangen door grotere winkels. Groter en moderner is het devies en Lidl is van plan om in de modernisering van het bestaande winkelnetwerk miljarden euro’s te investeren. Daarnaast zal Schwarz het aantal Lidl-winkels in de landen waar de discounter nu al operationeel is, verder opvoeren. Naar verwachting zal de tienduizendste Lidl dit jaar worden geopend.
Lidl expandeert, Kaufland reorganiseert
Van de plannen om met Lidl in de VS van start te gaan, maakt Schwarz Gruppe al lang geen geheim meer. “We willen stapje voor stapje de Amerikaanse markt betreden”, zegt Sven Seidel, directeur van Lidl in Manager Magazin. “De Amerikaanse markt is een grote kans voor ons.” Naar verluidt investeert Schwarz ruim 180 miljoen euro om in de Amerikaanse staat Virginia van start te gaan, om van daaruit in eerste instantie naar zo’n honderd filialen te groeien.
Met Kaufland gaat Schwarz echter niet op de expansietoer. Het blijft aanwezig in de zeven landen waarin Kaufland nu is vertegenwoordigd. Na de val van de Berlijnse muur in 1989 breidde Schwarz deze prijsagressieve hypermarktformule eerst uit in de voormalige DDR, om vervolgens in zes landen in Centraal- en Zuidoost-Europa actief te worden. Vooral bij de 640 Kauflandfilialen in Duitsland worden de assortimenten afgeslankt en de kostenniveaus weer op peil gebracht, zodat de exploitant van grote discountstores een goed rendement zou gaan behalen.
Schwarz moet efficiënter worden
Kaufland krijgt een nieuwe structuur, waarbij het zich veel meer op de verschillende regio’s gaat richten. De hypermarktformule van Schwarz ondervindt veel concurrentie van Duitse supermarktorganisaties die via hun regionale organisatie dichter bij de klanten staan. Dat wil Schwarz Gruppe nu ook met Kaufland bewerkstelligen.
Als organisatie zal de Schwarz Gruppe ook de operaties van Lidl en Kaufland veel beter op elkaar afstemmen. Daarbij worden onnodige doublures in het management van beide operaties verwijderd, om efficiënter te worden. “We moeten het bedrijf zo organiseren, dat we de synergiën in onze onderneming optimaal benutten”, zegt Gehrig tegen Lebensmittel Zeitung. Wel maakt hij een uitzondering voor één vitaal onderdeel van de organisatie: de inkoop.