“Sterke omzetontwikkeling bij alle merken”
Exclusief btw zag H&M zijn omzet in de periode van 1 december 2014 tot 31 mei 2015 met 23% stijgen tot 86,1 miljard Zweedse kroon (9,4 miljard euro). Met dank aan de gunstige wisselkoersen, want in lokale valuta bedroeg de omzetstijging “slechts” 12%. De nettowinst ging er dan weer met 19% op vooruit tot 10,1 miljard kroon, net geen 1,1 miljard euro.
“De sterke omzetontwikkeling heeft zich doorgezet bij al onze merken”, aldus een tevreden CEO Karl-Johan Persson in een toelichting op de halfjaarcijfers, die de Zweedse modegigant vanochtend voorbeurs de wereld instuurde.
Vanaf juli ook schoonheidsproducten
De langetermijninvesteringen die het Zweedse modeconcern sinds vorig jaar heeft aangezwengeld, leggen de groep dus geen windeieren: “Deze investeringen stellen ons in staat om een vanzelfsprekend onderdeel te zijn van de steeds meer toenemende digitale wereld van klanten, waar winkelen online en in fysieke winkels steeds naadlozer op elkaar aansluiten”, zegt Persson. H&M opende in maart en april in acht nieuwe landen een webshop die “overal zeer goed onthaald werd”.
Daarnaast blijft H&M ook zijn productaanbod verbreden: zo lanceert de groep in juli onder de merknaam ‘H&M Beauty’ een volledig gamma schoonheidsproducten (inclusief een premiumlijn en een ecologisch aanbod) dat in 900 winkels beschikbaar zal zijn.
En uiteraard staan er ook nu weer flink wat winkelopeningen op de agenda: dit jaar nog zowat 400, vooral in de Verenigde Staten en China. Daarnaast wil Hennes & Mauritz op korte termijn vijf nieuwe markten aanboren, waaronder Zuid-Afrika, India en Peru. Eind mei telde de Zweedse retailer wereldwijd 3.639 winkels.