In het eerste kwartaal van 2024 heeft Carrefour degelijke prestaties geboekt. De lichte omzetdaling in België is vooral te wijten aan de uitzonderlijke omzetstijging in maart vorig jaar, door de sociale onrust bij Delhaize.
Geen verrassing
De vergelijkbare omzet van Carrefour België kende in het eerste kwartaal een lichte daling met 0,2% tegenover 2023, maar ligt wel 9,7% hoger dan in 2022. De gestegen volumes in januari en februari bevestigen de “uitstekende commerciële dynamiek”, met een stijging van de vergelijkbare omzet met 4,3%, meldt de retailer.
De omzetdaling met 7,6% in maart is geen verrassing gezien de uitzonderlijke groei vorig jaar: toen steeg de omzet plots met 16,8% doordat stakingen uitbraken bij Delhaize, na de aankondiging van het Toekomstplan. Carrefour opende vier nieuwe winkels in het eerste kwartaal en zag de onlineomzet groeien met dubbele cijfers.
Huismerken en e-commerce groeien
Op groepsniveau steeg de omzet van de Franse retailgroep met 13,5% naar goed 22 miljard euro. Die groei was te danken aan een sterke prestatie in Latijns-Amerika, waar de verkopen met wel 48% stegen. In Europa daarentegen zag de retailer een omzetdaling, als gevolg van lagere voedingsinflatie, prijsinvesteringen en zwakke volumegroei. Op de Franse thuismarkt moeten de hypermarkten wat terrein prijsgeven.
De retailer verwijst in zijn persbericht naar vooruitgang op belangrijke strategische initiatieven. Zo steeg het aandeel van huismerken in de omzet van 35 naar 37%. De ambitie is om 40% te halen in 2026. Op het vlak van e-commerce boekt de groep een mooie omzetgroei van 33%. De net promoter score (NPS) die de klanttevredenheid meet, steeg met 6 punten. En Eureca, de Europese inkoopcentrale van Carrefour, heeft nu twintig partner-leveranciers.