Wisselend online aanbod
De klant van Peapod kan regionale producten uit een wekelijks wisselend aanbod online bestellen, en verder ook informatie en recepten van producenten inzien. Peapod biedt tevens een mobiele app, die het klanten makkelijk maakt om een boodschappenlijstje op basis van aankoophistorie samen te stellen.
Ook eerdere aankopen bij Stop & Shop en Giant worden bij dit proces betrokken. Peapod werkt immers met deze twee Ahold-dochters samen bij de inkoop, de levering naar afhaalpunten en de bezorging.
Felle concurrentie in online
In New York woedt momenteel een felle concurrentiestrijd in online bezorgen tussen onder andere Instacart, FreshDirect en Delivery.com. Ook Amazon is onlangs gestart met online bezorgen, en de retailgigant doet dit tot nu toe het snelst en het goedkoopst. Peapod kwam als derde uit de bus, zo blijkt uit een onderzoek van Nomura Securities onder vier onlinesupermarktformules in New York.
Peapod is actief in 25 Amerikaanse steden en aan de oostkust. De websuper realiseerde vorig jaar een omzet van 480 miljoen euro, maar Peapod kan na het samengaan van Ahold met Delhaize wellicht een nog grotere rol in online krijgen voor de Amerikaanse divisie van Delhaize. Delhaize-supermarkten staan in Amerika immers minder ver in onlineverkoop dan de Amerikaanse locaties van Ahold.
Peapod zou het potentiële klantenbereik in de VS met 44% kunnen opvoeren, denken analisten van Bernstein in een bericht in het FD. In Amerika wordt jaarlijks voor 10,9 miljard Amerikaanse dollar aan boodschappen online verkocht. De markt zal volgens onderzoekbureau IbisWorld jaarlijks met 9,6% groeien tot 2019.