Na drie kwartalen van daling, groeide de omzet bij Zalando vorig kwartaal weer licht. Het platform breidt het assortiment uit, zet in op content en bouwt ook zijn logistiekdiensten voor B2B uit.
“Terug naar groei”
“We keren terug naar groei”, klinkt het opgelucht bij Zalando. Het brutovolume (GMV of de waarde van alle verkopen) steeg in het eerste kwartaal met 1,3% tot 3,3 miljard euro. Nochtans daalde de omzet die Zalando daar zelf aan overhield tot 2,2 miljard euro, vergeleken met 2,3 miljard euro vorig jaar.
Het aangepaste EBIT steeg wel tot 28,3 miljoen euro, in lijn met de marktverwachtingen en goed voor een marge van 1,3%. Een jaar eerder kwam het bedrijfsresultaat 0,7 miljoen euro onder nul uit. De winstgevendheid is volgens het bedrijf flink verbeterd dankzij lagere fulfilmentkosten en beter voorraadbeheer.
Steeds meer logistiek
Zalando onderscheidt vandaag twee grote bedrijfstakken: naast het B2C-retailaanbod wil de Duitse groep ook de e-commercefulfilment voor andere merken gaan doen. Die B2B-tak, genaamd Zeos, heeft vandaag 27 klanten en draagt 215 miljoen euro omzet bij. Onder andere het Belgische merk LolaLiza laat nu alle buitenlandse fulfilment door Zalando doen.
Voor het modeplatform werkt Zalando dan weer aan een breder assortiment, meer advies dankzij digitale tools en inspirerende content. Zo kunnen nu ook klanten in Spanje, Frankrijk en Italië maatadvies krijgen met behulp van een lichaamsmetingstool en is er voortaan Trend Spotter, die shoppers opkomende modetrends toont in zes grote Europese modehoofdsteden – gebaseerd op Zalando’s eigen data.
Zalando bevestigt zijn vooruitzichten voor het volledige jaar 2024 en verwacht dat zowel GMV als omzet dit jaar 0% tot 5% zullen groeien ten opzichte van 2023. Het bedrijf blijft mikken op winstgevende groei, met margeverbetering, en de aangepaste EBIT zal naar verwachting tussen 380 miljoen euro en 450 miljoen euro liggen.