Snelle groeiers
Alibaba haalde vorig jaar een omzet van meer dan 70 miljard yuan (10,08 miljard euro). Daarmee bekleedt het de 81e plaats in de lijst. Het moet wel nog steeds JD.com, een ander e-commercebedrijf, voorlaten. Dat klom van de 79e naar de 45e plaats met een omzet van 115 miljard yen (16,56 miljard euro), wat neerkomt op een stijging van 66 procent ten opzichte van een jaar eerder.
JD.com is de grootste rechtstreekse online retailer in China. Heel veel van de transacties die op het platform worden gedaan, tellen dan ook als omzet. Alibaba levert daarentegen vooral een platform voor andere verkopers, waardoor er minder omzet door het bedrijf vloeit.
In de Fortune China 500 zijn internetbedrijven, niet verrassend, de snelste stijgers. Gemiddeld groeide de omzet van bedrijven in de lijst vorig jaar dan ook met bijna 40 procent. Het gemiddelde van alle bedrijven is met 5 procent een pak lager.