88% van de consumenten vertrouwt retailers die AI gebruiken niet. Toch zijn de kansen – ook om een betere klantervaring te creëren – enorm. Hoe kunnen bedrijven vertrouwen scheppen in kunstmatige intelligentie? En hoe kunnen ze omgaan met veiligheidszorgen?
Vier pijlers voor vertrouwen
Generatieve kunstmatige intelligentie (GenAI) biedt retailers innovatieve manieren om klantervaringen te verbeteren, activiteiten te stroomlijnen en marketinginspanningen te personaliseren. Daarom wordt GenAI steeds vaker toegepast. Naarmate de mogelijkheden ervan toenemen, neemt echter ook de bezorgdheid over vertrouwen en veiligheid toe. Bedrijven staan nu voor de uitdaging om GenAI op een verantwoorde manier in te zetten om het vertrouwen van de consument te behouden en hun activiteiten te beschermen tegen mogelijke risico’s.
De integratie van GenAI in retailactiviteiten is een tweesnijdend zwaard. Aan de ene kant belooft die ongekende efficiëntie en personalisatie, maar aan de andere kant roept ze aanzienlijke zorgen op over privacy, veiligheid en ethisch gebruik. Uit een recent onderzoek van Deloitte bleek dat 88% van de consumenten geen vertrouwen heeft in retailers die AI gebruiken. Dit onderstreept de dringende noodzaak voor bedrijven om vertrouwen te wekken door middel van transparante en ethische AI-praktijken.