In het kader van de wetgeving rond digitale diensten eist Europa van de Chinese online marktplaats Temu meer transparantie en bijkomende maatregelen tegen namaakgoederen en onveilige of illegale producten.
“Zeer groot online platform”
Als gevolg van de snel toegenomen populariteit van Temu beschouwt de Europese Commissie de e-commercespeler voortaan als “zeer groot online platform”. Daardoor moet het Chinese bedrijf voldoen aan strengere wetgeving die is vastgelegd in de “Digital Services Act”, de Europese verordening inzake digitale diensten.
Tegen eind september zal Temu verplicht worden om te rapporteren over de maatregelen die het platform neemt tegen het verspreiden van illegale inhoud, namaakgoederen of onveilige producten. Het bedrijf moet ook extra stappen zetten om minderjarige consumenten te beschermen. Verder eist de EU transparantie over de algoritmes die Temu gebruikt en over de verkopers die actief zijn op het platform.
75 miljoen gebruikers
De digitale dienstenverordening legt deze vereisten op aan alle onlineplatforms die meer dan 45 miljoen maandelijkse gebruikers bereiken in Europa. Met wel 75 miljoen gebruikers zit Temu, een dochterbedrijf van de Chinese e-commercegigant Pinduoduo, al een tijdje ruim boven deze drempel. Ook onder andere Zalando, Shein en Amazon vallen onder de regelgeving.
Twee weken geleden dienden de Europese consumentenorganisatie BEUC en zeventien nationale consumentenorganisaties klacht in tegen de Chinese marktplaats omwille van het gebrek aan transparantie en het inzetten van manipulatietechnieken.