Ook groei in 2016
Volgens ING werden in de eerste zes maanden van 2015 750.000 kassabonnen afgerekend in supermarkten: dat is een stijging van 0,5% ten opzichte van 2014. Ook de gemiddelde prijs per kassabon ging omhoog. Door de aanhoudende daling van de internationale voedselprijzen en de lagere olieprijzen zijn de prijzen ook al anderhalf jaar stabiel.
Binnen de non-food gaat het volume ook omhoog, maar door de lagere prijzen stijgt de omzet nauwelijks. Verder zijn de resultaten ook bijzonder afhankelijk van de sector: winkels in woninginrichting en persoonlijke verzorging behalen volgens ING goede resultaten, maar bij schoenenwinkels en doe-het-zelfzaken dalen zowel de prijs als het volume. Bij kleding en consumentenelektronica stijgt het volume licht, maar door lage prijzen daalt de omzet.
Volgens ABN Amro was er vorig jaar een volumegroei van 2,3% binnen de detailhandel, voor dit jaar spreken zowel IGN als ABN Amro van een groei van zowat twee procent. Voor 2016 is ABN Amro iets positiever dan IGN, met respectievelijk een groei van 1,75 en 1,2%.