Het groeiritme stagneert een beetje bij textieldiscounter Zeeman: de retailerheeft vorig jaar een 4,5% hogere omzet gerealiseerd. Onder andere het kwakkelweer zat daar voor iets tussen.
39 winkels erbij
Zeeman boekte in 2023 een consumentenomzet van 974 miljoen euro, meldt het bedrijf in z’n zopas gepubliceerde maatschappelijk jaarverslag. Met een groei van 4,5% doet de retailer het wat minder goed dan in 2022, toen er nog een groei was van 14%. Net als toen boekte de textieldiscounter vooral groei door prijsverhogingen: het aantal verkochte artikelen daalde met zo’n 3% van 291 miljoen naar 281 miljoen stuks. Tegenover De Telegraaf verwijst de retailer naar “raar weer” als één van de factoren.
Zeeman heeft nu 1.352 textielwinkels in acht landen: België (271), Nederland (449), Luxemburg (12), Duitsland (113), Frankrijk (324), Oostenrijk (3), Portugal (3) en Spanje (178). De retailer opende vorig jaar 39 bijkomende winkels.