De Decathlon-winkel van Evere zit in een nieuw jasje. De grootste Belgische vestiging is als eerste van het land ingericht met het nieuwste winkelconcept, zoals dat eerder al in Parijs en Londen te zien was. Het maakt allemaal deel uit van de grote ‘rebranding’ van de sportretailer.
Eerste van 33
Zaterdag heropende de winkel van 9.300 m² met een nieuwe indeling en huisstijl, om “klanten beter wegwijs te maken” tussen de 45.000 uitgestalde producten. Tegen eind 2025 krijgen 33 Belgische dezelfde behandeling, net als op termijn alle 1.700 Decathlons wereldwijd.
De nieuwe lay-out is niet alleen “avontuurlijker”, maar ook in “Ikea-stijl” volgens het persbericht: bezoekers volgen er een wandelpad dat hen langs de verschillende sportopstellingen leidt. Of zoals de keten het uitdrukt: “een circulaire winkelroute, waarbij bezoekers in elk gangpad in elke afdeling links en rechts artikelen uit dezelfde sport zien”.
Showcases en digitale zuilen
De bedoeling is duidelijk: in plaats van de ‘big box’ van weleer, moet Decathlon een “ontdekkingswinkel” worden. “Je wordt bij wijze van spreken ondergedompeld in elke sport. Dat moet het makkelijker maken om intuïtief te navigeren in ons ruime assortiment”, zegt Gregory Crucifix. Zogenaamde ‘showcases’ tonen hoe de producten gebruikt en gecombineerd kunnen worden, terwijl klanten producten via digitale zuilen kunnen vergelijken. Ze kunnen producten op de zuilen leggen, waarna ze op het beeldscherm erboven alle specificaties te zien krijgen.
Online en offline moeten elkaar ook beter aanvullen: naast de fysieke winkels krijgt ook de website vanaf volgende week een nieuwe look. Via digitale schermen wordt het online assortiment naar de winkels gebracht, terwijl het assortiment in de winkel is geoptimaliseerd. Decathlon koos recent voor een vereenvoudigd merkenportfolio van negen huismerken, naast vier zogenoemde expertmerken. Een voorbeeld van dat laatste is wielermerk Van Rysel, dat in Londen een eigen shop-in-shop kreeg.