Old Navy blijft groeien
De omzet van de groep Gap viel in het tweede kwartaal terug met 2 procent naar 3,9 miljard dollar (3,5 miljard euro). Daarmee kwam het wel nog uit binnen de verwachtingen van analisten. De vergelijkbare omzet bij de gelijknamige keten Gap daalde in het tweede kwartaal met 6 procent, terwijl er bij Banana Republic een terugval van 4 procent was. Old Navy deed het een stuk beter met een stijging van 3 procent.
Een jaar geleden haalde Gap nog een winst van 332 miljoen dollar (295 miljoen euro). Dit jaar moest het modebedrijf het stellen met 219 miljoen dollar (195 miljoen euro). Dat was voor een deel te verklaren door herstructureringskosten binnen het bedrijf, vooral dan bij de keten Gap.
Fast-fashion
Gap verwacht dit jaar op dat vlak tussen 130 en 140 miljoen dollar (115 tot 124 miljoen euro) uit te geven. Het plan is om ongeveer 175 winkels van Gap te sluiten en 250 banen op het hoofdkantoor te schrappen. Zo wil de nieuwe CEO Art Peck, die sinds februari aan de slag is bij Gap, de merken Gap en Banana Republic weer laten aansluiten bij het succes van Old Navy.
In een poging om ook een graantje mee te pikken van het succes van ketens als H&M en Zara, gaat Gap in een aantal winkels ook het concept van fast-fashion uittesten. Zo kan de keten sneller inspelen op veranderde modetrends.