Winnen op het moment van de waarheid: dat vergt strategisch samenwerken tussen retailers en fabrikanten, meer dan ooit in tijden van heftige concurrentie en toegenomen prijsdruk. Hoe bedienen we shoppers op hun wenken en maken we de taart samen groter?
Het FMCG & Category Management Congress komt eraan op donderdag 10 oktober. We nodigen je uit voor een dag vol inzichten. Category management zet leveranciers en retailers ertoe aan om samen de behoeften van de veeleisende shopper optimaal in te vullen. Dit vergt een combinatie van scherp strategisch denken en pragmatisch handelen. Dit congress belicht category management vanuit verschillende invalshoeken. Welke zijn de basisprincipes die moeten gerespecteerd worden? Wat is de visie van ervaren category managers op het vakgebied? Weegt de toegevoegde waarde van retailer data op tegen de kost ervan? Wat levert category management op in minder evidente categorieën? En last but not least: wat verwacht een grote foodretailer van strategische samenwerking met leveranciers? Een congres vol hands-on tips & tricks, inspiratie die out-of-the-box reikt en boeiende netwerkopportuniteiten. |
Bestel nu je tickets! |
HOOFDPROGRAMMA
Carrefour Belgium boekt sinds anderhalf jaar bemoedigende resultaten en gaat prat op een stijgende klanttevredenheid. Een nieuwe marketingcampagne stelt de positionering van de retailer in België scherp en bezorgt het merk een grotere emotionele lading: Carrefour verlicht het leven van z’n klanten.
Hoe stuurt CEO Geoffroy Gersdorf de veranderingen aan en wat verwacht hij in dit proces van zijn leveranciers? Op dit congres vertelt hij hoe fabrikanten kunnen inspelen op de strategische veranderingen bij de retailer.
//
Skills, feiten en gezond verstand: dat zijn de ingrediënten die Jan-Jaap Jansen gebruikt om zijn team bij Perfetti Van Melle te ontwikkelen en te leiden. Hij beheerst de fundamenten van category management en is voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om de output van zijn team verder te verbeteren. Gepassioneerd door data en inzichten zijn zijn plannen goed doordacht en gericht op shopper en retailer. Tegelijkertijd zorgt zijn nuchtere houding ervoor dat de deliverables van zijn team pragmatisch en gemakkelijk te implementeren zijn, rekening houdend met de retailrealiteit. Op het congres zal Jan-Jaap verder ingaan op deze principes en nog meer inspirerende gedachten delen.
Wie moet de duurzaamheidsagenda leiden: consumenten of bedrijven? In 2017 nam Lidl België een gedurfde stap door keuzes op het gebied van duurzaamheid niet aan consumenten over te laten. Maar hoe kan een discountretailer zulke gedurfde beslissingen nemen? Worden deze keuzes gedreven door verkoop en marktgroei, of ligt een oprechte toewijding aan duurzaamheid aan de basis? En welke rol spelen duurzaamheidsstandaarden, zoals Fairtrade, in deze context? Hoe selecteer je de productcategorieën waarop je Fairtrade wilt toepassen en hoe breng je dit tot leven in assortiment, prijsstelling, presentatie en communicatie? In deze keynote zullen Philippe Weiler, CEO van Fairtrade België, en Isabelle Colbrandt van Lidl België uitleggen waarom hun organisaties zijn gaan samenwerken om deze uitdagingen effectief aan te pakken en een betekenisvolle verandering in de sector teweeg te brengen.
De meeste toonaangevende retailers bieden tegenwoordig een breed scala aan data aan leveranciers. Gaat het hier alleen om het ontwikkelen van een nieuwe inkomstenstroom of kan het een zinvolle samenwerking tussen retailers en fabrikanten bevorderen om gezamenlijk categorieën te ontwikkelen en leveranciers te helpen hun merken op te bouwen? Hanne Vincent en Bert Jacobs, die dagelijks retailerdata verwerken, bevinden zich in een unieke positie om een inzichtelijk perspectief te bieden op de waarde van deze data en wat er nodig is om deze waarde effectief te benutten.
Al sinds 2008 ondersteunt LD&Co leveranciers en retailers met advies en training rond category management, trade- en shoppermarketing. De missie? Klanten helpen winnen op het moment van aankoop, offline en online. Oprichter Luc Desmedt en managing partner Pascal Deckers modereren niet alleen het FMCG & Category Management Congress maar delen ook hun visie op de laatste ontwikkelingen in hun vakgebied.
Sinds de oprichting van de Nationale Loterij in 1934 is er veel veranderd. Gamers werden diverser, hun koopgedrag is geëvolueerd in de richting van een omnichannel-vraag: vrij zijn om te spelen hoe, waar en wanneer ze willen, 7/24/365 beschikbaarheid. De retailkanalen waarin de spelen van de Nationale Loterij worden verkocht, zijn sterk gefragmenteerd. De eisen zijn hoog op het gebied van kwaliteit, promotionele aanpak, technologie, zichtbaarheid, creativiteit en de wens om onderscheid te maken tussen de verschillende actoren. Sophie Mouton leidt u door de category management-aanpak van de Nationale Loterij, die gebaseerd is op vier hefbomen: distributie, assortiment, zichtbaarheid en activering.
TIMETABLE
10h30: Welcome @ RetailDetail
11h00: Keynotes deel 1
12h30: Lunch
13h30: Keynotes deel 2
14h30: Koffiebreak
15h00: Keynotes deel 3
16h30: Networking, drinks & bites