Lidl en WWF gaan een internationaal partnerschap aan: in 31 landen zullen de retailer en de natuurorganisatie vijf jaar lang actief en strategisch samenwerken. De samenwerking richt zich op het bevorderen van milieuvriendelijke praktijken binnen de waardeketen van Lidl.
Verantwoorde inkoop en natuurprojecten
De afgelopen jaren hebben Lidl en WWF al samengewerkt, onder andere in Zwitserland en Oostenrijk. Het nieuwe partnership breidt de reikwijdte van dit werk wereldwijd uit, om de omslag naar meer duurzaamheid te versnellen op internationaal niveau. Lidl wil met de hulp van WWF meer duurzame keuzes bieden en zo actief vormgeven aan de duurzame transformatie.
De samenwerking met WWF richt zich op heel wat verschillende kerngebieden, van voedselverspilling verminderen tot de biodiversiteit bevorderen. Ook de verantwoorde inkoop van grondstoffen zoals palmolie, soja, cacao, thee, koffie, hout en papierproducten, vis en zeevruchten maakt deel uit van de samenwerking. Naast de inspanningen van Lidl in zijn eigen waardeketen zal het bedrijf verschillende natuurbehoudsprojecten van WWF steunen om het milieu te helpen beschermen in de regio’s waar het inkoopt.
“De manier waarop we voedsel en energie produceren en consumeren, is een van de belangrijkste oorzaken waardoor natuur verloren gaat en het klimaat verandert. Als we de grootste crisis waar de mensheid vandaag mee te kampen heeft, een halt willen toeroepen en willen omkeren, moeten we dringend doortastende maatregelen nemen en onze voedsel- en energiesystemen aanpassen. Bij die omwenteling is een belangrijke rol weggelegd voor de voedingsindustrie en de retailsector”, zegt Kirsten Schuijt, directeur-generaal van WWF International.