Vorig jaar had weinig om het lijf voor Hunkemöller: de omzet daalde en het nettoverlies verdubbelde. Ook dit jaar zal de lingerieketen een 45-tal verlieslatende winkels sluiten.
Dubbele druk
Vorig boekjaar (tot eind januari 2024) was er een met rode cijfers voor Hunkemöller: de omzet daalde met bijna 8% naar 542,3 miljoen euro, het brutobedrijfsresultaat (ebitda) zakte met een derde naar 42,8 miljoen euro en onder de streep was er meer dan dubbel zoveel verlies: door een afschrijving van 109 miljoen euro op de goodwill van de nieuwe aandeelhouders steeg het nettoverlies van 61,6 miljoen euro naar 141,8 miljoen euro.
Net zoals heel wat andere retailers had Hunkemöller naar eigen zeggen te kampen met “de dubbele druk van inflatie en een lager besteedbaar inkomen onder consumenten”. 45 verlieslatende winkels sloten vorig jaar de deuren, al opende de keten ook elf nieuwe vestigingen. E-commerce, zowel in de eigen webshop als via platformen, is maar goed voor een kwart van de omzet.
Ook nu blijven de omstandigheden uitdagend, zegt het ondergoedmerk. Dit jaar zullen nog eens zoveel winkels sluiten en het bedrijf heeft deze maand vijftig miljoen euro bijgeleend. De nieuwe CEO, Brian Grevy, wacht een pittige opdracht: Hunkemöller heeft een schuldenberg die acht keer zo hoog is als het EBITA, maar wil desalniettemin de winkels en het aanbod vernieuwen. Weldra opent ook een geautomatiseerd distributiecentrum.