In België test Aldi Nord voor het eerst een spaarprogramma in de app. Shoppers kunnen punten sparen om ze in te wisselen voor gratis producten. Maar uiteraard gaat het om meer dan enkel een middel om klanten te binden.
Punten inwisselen
Deze week verscheen een nieuwe functie in de Aldi-app in België: een getrouwheidsprogramma. Klanten kunnen in de app een profiel aanmaken en aan de kassa van deelnemende winkels een QR-code scannen om punten te verzamelen met hun aankopen. Die punten kunnen ze dan inwisselen voor gratis producten of kortingen.
Het pilootproject wordt uitgetest in een 70-tal Aldi-winkels in West-Vlaanderen en het noorden van Henegouwen, een representatieve regio met zowel stedelijke als landelijke en tweetalige winkels. De test wordt mee aangestuurd en opgevolgd vanuit Duitsland door Aldi Nord met het oog op een mogelijke internationale uitrol, lezen we in Duitse vakmedia.
Trouwe klanten belonen
Aldi moet zowat de laatste retailer zijn die met een loyaliteitsprogramma start – rivaal Lidl biedt al langer kortingen in z’n Plus-app. Het is een opmerkelijke strategische bocht voor de discounter, die complexiteit zoveel mogelijk mijdt. Het initiatief lijkt niet onlogisch: met meer dan 440 winkels en een marktpenetratie van meer dan 80% kan Aldi in België nauwelijks nog groeien door het openen van bijkomende vestigingen of het aantrekken van nieuwe klanten. Een spaarprogramma kan occasionele klanten ertoe aanzetten om vaker te komen en meer te kopen.
“Met de nieuwe toepassingen in onze app willen we trouwe klanten extra belonen, bovenop onze lage prijzen en wekelijkse promoties. Een klant die dus vaak bij Aldi boodschappen doet, zal op een slimme en gemakkelijke manier extra besparen,” zegt woordvoerder Jason Sevestre aan VRT.
Data zijn cruciaal
Maar dat is wellicht niet de volledige verklaring. Een app doet meer dan punten inwisselen en korting geven, hij verzamelt waardevolle shopperdata voor Aldi: gepersonaliseerde gegevens over het koopgedrag van de klanten. Zulke data zijn cruciaal geworden in de concurrentiestrijd. Ze laten toe om assortiment en acties beter af te stemmen op de wensen van het cliënteel en om klanten op termijn gerichte aanbiedingen te sturen.
Ook kunnen retailers data vermarkten door ze te verkopen aan leveranciers – een aspect dat voor Aldi met z’n beperkt aanbod merkproducten wat minder speelt, maar toch: de discounter bereikt een breed publiek dat voor heel wat adverteerders interessant kan zijn. Afwachten dus wat Aldi met de verzamelde data van plan is.