De twee beursgenoteerde Nederlandse supermarktbedrijven zijn iets ondergewaardeerd in vergelijking met hun buitenlandse collega’s. Waar het gemiddelde van een mandje van zestien foodbedrijven in de koers/winstverhouding op bijna twintig zit, blijft Ahold hangen op 12,92 en Sligro op 15,91.
Dat blijkt uit een vergelijking van het Belgische dagblad De Standaard. De lagere waardering wordt als ‘net iets minder dan marktconform’ aangegeven. Ahold komt deze week met nieuwe cijfers. De keten lijkt in Nederland in omzet grotendeels uitgegroeid, maar slaagt er door de eigen huismerken, door de toevoeging van assortiment en door vergroting van winkels nog altijd in zowel identiek als absoluut te groeien.
Sligro wordt door de analisten gezien als een partij die snel aan het groeien is. Vooral de overname van Sanders wordt daarbij genoemd. Door de toename van het aantal winkels wordt het volgens de analisten voor Sligro makkelijker om de hogere grondstofprijzen te overleven. Net als Albert Heijn kan Sligro makkelijker zijn wil opleggen aan fabrikanten.