17 procent bovenop inkoopprijs
De rechtbank heeft nu echter besloten dat het niet bewezen is dat de prijzen van Op=Op Voordeelshop te hoog zijn: volgens de advocaat van het bedrijf hadden de franchisenemers de vordering dan ook kunstmatig opgeblazen, om zo met een hoger bedrag te kunnen komen.
De ex-franchisenemers zijn het daar niet mee eens: “We hebben toch echt aannemelijk gemaakt dat iemand die weggaat bij Op=Op ineens 10% meer marge maakt“, laten ze weten aan De Telegraaf. “We hadden een uitgelekte inkooplijst van Op=Op. Daardoor wisten we wat Op = Op zelf ´op de markt´ voor de producten betaalde bij leveranciers. Als wij niet tot Op = Op veroordeeld waren, hadden wij het ook voor die ‘marktprijs’ kunnen kopen. We hadden de claim ook nog verder onderbouwd met vergelijkingsmateriaal, voorbeelden van honderden producten die elders goedkoper waren.”
Volgens de franchisenemers deed Op=Op Voordeelshop 17% bovenop de inkoopprijs en die marge wilden de franchisenemers terug. Er wordt nog bekeken of ze in beroep zullen gaan. Op=Op Voordeelshop vindt dat de franchisenemers zich hebben laten opjutten door rechtszaken tegen andere franchisegevers.