JBC-eigenaar Claes Retail Group (CRG) behaalde in 2023, ondanks de moeilijke omstandigheden in de retailsector, toch een stabiele omzet. De groep boven modeketens JBC, Mayerline en CKS wist vooral de winst op te krikken.
Voorraadplanning en efficiëntie
“We blikken met gemengde gevoelens terug op een jaar vol uitdagingen voor onze sector. Ondanks de aanhoudende inflatie, wisselvallige seizoenen en toenemende internationale concurrentie, noteren we noemenswaardige financiële verbeteringen,” kondigt CEO Bart Claes de cijfers aan.
De totale omzet bleef stagneerde op 238,9 miljoen euro, maar de EBITDA verdubbelde bijna naar 10,1 miljoen euro en de EBIT ging van 0,7 miljoen euro in het rood naar 0,7 miljoen euro in de plus. Dat is te danken aan de inspanningen van CRG om de bedrijfsvoering te optimaliseren en kosten te beheersen, licht Claes toe: het Limburgse familiebedrijf richtte zich vorig jaar op verbeterde voorraadplanning en efficiëntie.
Niettemin blijft CRG investeren, met name in de winkelbeleving en in duurzaamheid. In december vorig jaar opende voor het eerst een winkel waar alle drie de merken (CKS, JBC en Mayerline) onder een dak zijn verenigd. Gelegen in Zonhoven, “een centrale plek in Limburg”, wil CRG er families van alle generaties samen kunnen bedienen.
Kleding om door te geven
In het jaarrapport besteedt CRG extra veel aandacht aan duurzame initiatieven. In 2023 stelde de kledinggroep een vernieuwde duurzaamheidsstrategie ‘Pass it On’ voor. Centraal staat het idee dat mensen hun kleding moeten kunnen doorgeven, als ze die zelf niet meer kunnen of willen dragen.
“Daarom zetten we steevast in op de kwaliteit van onze kleding”, legt co-CEO Ann Claes uit. Tegen 2030 wil Claes Retail Group ook alle meest gebruikte materialen vervangen door duurzamere alternatieven. “Tenslotte blijven we consumenten sensibiliseren om onze kwalitatieve kleding door te geven via onze initiatieven als retouche-events, tweedehandscorners en inzamelboxen en dat in al onze winkels.”
Nood aan beleid
Via de inzamelboxen bij JBC werd alvast 87,9 ton kleding ingezameld, waarvan 94% werd hergebruikt of gerecycleerd. Het merk opende bovendien een eigen tweedehandswinkel in Olen. Bij CKS is dan weer een verhuurservice opgestart, terwijl Mayerline onderhoudscorners kreeg.
Bart Claes roept ondernemers en organisaties, maar zeker ook beleidsmakers op tot aanpassingen in het beleid: “Willen we verdere stappen zetten in lokale, kwalitatieve en betaalbare mode met een langere levensduur, dan zullen er ook veranderingen moeten doorgevoerd worden op beleidsniveau om dat haalbaar en betaalbaar te houden.”