Nog geen nieuwe partner
Nieuws over een samenwerkingsverband met een overzeese retailer blijft vooralsnog echter uit, en het is dit laatste waarop investeerders naarstig zitten te wachten. De deal met Morrisons maakte Ocado in 2013 immers eindelijk winstgevend, een tweede samenwerkingsovereenkomst zal van Ocado definitief een online-kampioen maken.
Daarom investeert Ocado voortdurend in de nieuwste technologieën, om voortdurend het beste technologieplatform voor online foodretailing te kunnen blijven aanbieden. In juli zei Steiner dat Ocado dit jaar nog een nieuw samenwerkingsverband met een retailer buiten het Verenigd Koninkrijk zou aankondigen, maar dat nieuws blijft bij de bekendmaking van de cijfers over het derde kwartaal dus achterwege.
Veel meer bestellingen, iets goedkoper mandje
Dat is de enige teleurstelling in het kwartaalbericht van vandaag, dat er verder rooskleurig uitziet. In de twaalf weken tot 9 augustus realiseerden Ocado.com en de online speciaalzaken Fetch en Sizzle immers een stijging van de bruto-omzet met 15,3% tot 252 miljoen Britse pond (340 miljoen euro). Het gemiddelde aantal orders nam zelfs toe met 16,6%, tot 190.000 bestellingen per week.
Deze sterke groei compenseert de lichte daling van de waarde per online winkelmandje, want die daalde vergeleken met het derde kwartaal van 2014 met 1,1% tot 110,46 pond (150 euro). Deze daling is groter bij de twee online speciaalzaken dan bij Ocado.com, waar de waardedaling per mandje in het derde kwartaal maar 0,6% is, vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
Samenwerking met Morrisons onder druk
Topman Steiner stelt in een reactie op de kwartaalcijfers dat Ocado blijft investeren in innovatie, ondanks de felle concurrentie in de Britse (online) levensmiddelendetailhandel. “We verwachten dat we onze groei, die iets boven het gemiddelde in de online levensmiddelenmarkt ligt, kunnen voortzetten”, aldus Steiner. Over een mogelijk nieuwe samenwerking zwijgt hij vooralsnog, maar die kan hij in het vierde kwartaal nog realiseren.
De goede prestatie van Ocado.com is goed nieuws voor Steiner, en dat heeft hij nodig: volgens de Financial Times kan de lopende samenwerking met Morrisons immers onder druk komen te staan. Morrisons-topman David Potts, die vorige week nog zeer teleurstellende halfjaarcijfers publiceerde, heeft volgens de FT verklaard dat Morrisons gaat inzetten op verdere online groei. Daarmee kan Morrisons buiten het online volume groeien dat Potts’ voorganger oorspronkelijk met Ocado had afgesproken.
Dit kan aanleiding zijn om de overeenkomst met Ocado weer open te breken, speculeert de gezaghebbende Britse zakenkrant. Het is een nieuwe onzekere factor, die de behoefte van Ocado aan een nieuw partnerschap met een retailer er alleen maar groter op maakt. Nog zo’n lucratieve deal met een retailer die – om snel online op stoom te komen – gebruik gaat maken van het hypermoderne technologie-platform van Ocado, lijkt de meest zeker weg vooruit voor de e-tailer.