De Nederlandse non-fooddiscounter Action blijft enorme groeicijfers voorleggen: in de eerste helft van 2024 groeide de omzet er met meer dan 20% tot 6,2 miljard euro. Verdere groei moet onder andere komen uit Italië.
Blijven uitbreiden
De groei komt zowel van een toevloed aan nieuwe winkels (119 al dit jaar) als een sterkere prestatie van al bestaande winkels (met een vergelijkbare groei van 9%). Bovendien wijst de keten erop dat de volumegroei nog sterker is dan de omzetgroei, maar de keten investeerde fors in de prijsverlaging van 1300 producten. Desondanks groeide ook de winst fors: de ‘ebitda’ klom zelfs 23% naar 843 miljoen euro.
Action meldt trots dat het inmiddels elke week meer dan zeventien miljoen klanten bedient in zijn 2685 winkels, in twaalf Europese landen. Zij waarderen volgens CEO Hajir Hajji vooral de eigen huismerken: “Onze klanten waarderen de eigen merken enorm vanwege de geweldige prijs-kwaliteitverhouding. We investeren dan ook continu in de kwaliteit en duurzaamheid van deze producten.”
De keten blijft ook verder uitbreiden: het doel is om er over het hele jaar 330 te openen. Een nieuw distributiecentrum in Italië moet expansie naar de hak van de laars mogelijk maken: zo opende onlangs een eerste vestiging in de zuidelijke provincie Apulië. Dat zorgt ook voor een heleboel nieuwe jobs: dit jaar alleen liefst 3182, zo zegt de keten, waardoor er nu meer dan 72.000 mensen actief zijn bij Action.