Barometer beweegt weinig
De barometer van het consumentenvertrouwen, die door het Centraal Bureau voor de Statistiek wordt opgesteld, evolueert al vier maanden binnen een nauw kanaal: in juni stond de graadmeter op 6 punten, in juli daalde die naar 4 punten om in augustus te herstellen naar 6 punten en in september zakte die weer naar 5 punten.
De 5 punten van september betekenen dat er nu 5% meer optimisten dan pessimisten zijn. Die 5% ligt wel een mooi stuk boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar, waar er 8% meer pessimisten dan optimisten waren. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27% meer optimisten dan pessimisten), het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (44% meer pessimisten dan optimisten).
De lichte daling in september kwam er vooral doordat consumenten minder positief zijn geworden over het algemene economisch klimaat, en dat zowel in hun oordeel over de afgelopen twaalf maanden als in hun aanvoelen voor de komende twaalf maanden. Ook de inschatting van de toekomstige werkgelegenheid is een stuk negatiever dan vorige maanden.
Koopbereidheid neemt wel toe
De minder gunstige inschatting van de economie belet niet dat de koopbereidheid van consumenten in september iets verbeterde, omdat ze iets minder negatief oordelen over hun financiële situatie en de tijd daardoor gunstiger is voor het doen van grote aankopen. Onder meer de sterke stijging van de aandelenkoersen op de Nederlandse beurs in augustus kan hiervoor een verklaring zijn.
Intussen blijkt dat Nederlandse consumenten in juli 1,3% meer heeft uitgegeven dan in juli 2014, vooral dan aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten, wat samengaat met de opleving van de woningmarkt. Voorts namen ook de uitgaven voor diensten met 0,9% toe, maar daalden de uitgaven aan voedings- en genotmiddelen wel met 1,6%.